تبلیغات
سورمق - آموزش جاوا اسکریپت(قسمت چهارم)
سورمق
مردم این زمانه مثل گل انارند ....... از درو جلوه دارند نزدیک بو ندارند
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سورمق
سورمه
دانلود رایگان
آموزش ساخت vpn
آموزش جاوا
کسب درآمد

مدیر وبلاگ : روح الله دهقان
نظرسنجی
مطالب وبلاگ در چه سطحی است؟




رویدادها و حوادث
Javascript Events

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

رویدادهای موس
رویدادهای کیبورد
رویدادهای فرم
رویدادهای صفحه وب و مرورگر

رویدادها و یا حوادث در جاوااسکریپت، کدهای کوتاهی هستند که بین اقدامات انجام شده توسط کاربر مانند کلیک کردن موس و اسکریپت، ارتباط برقرار می کنند. یعنی هنگامیکه کاربر بر روی دکمه های موس فشار می آورد، رویدادها به اسکریپت این موضوع را می فهمانند تا اسکریپت برای آن حرکت عکس العملی در نظر بگیرد.

این اقدامات شامل حرکاتی است مانند کلیک کردن دکمه های موس، قرار گرفتن نشانگر موس بر روی یک نقطه از صفحه، فشردن کلیدهای کیبورد، انتخاب یا تغییر در اجزای یک فرم، فشردن دکمه های فرم و یا باز و بستن یک صفحه وب.

در کل رویدادها باعث می شوند تا جاوااسکریپت اینگونه حرکات را شناسایی و درک کند.

رویدادها مانند بقیه خصوصیات تگهای اچ تی ام ال هستند که باید در میان تگها قرار گیرند و آنها را برابر با یک کد کوتاه جاوااسکریپت و یا اسم یک تابع تعریف شده باید قرار داد.

برای درک بهتر مطلب، موس خود را بر روی این جمله بیاورید.

رویداد و کد استفاده شده به صورت زیر است:

<span onMouseOver="alert('Salam doost e man')">

 

در صفحات قبل با بعضی از رویدادها آشنا شدید و حالا در اینجا کلیه آنها را یاد خواهید گرفت. لازم بذکر است که، همه رویدادها در تمام مرورگرها اجرا نمی شوند.

رویدادهای موس

زمانیکه می خواهید جاوااسکریپت نسبت به حرکات موس، عکس العمل نشان دهد از این رویدادها استفاده می کنید. به سورس کد مثالها دقت کنید تا با کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید.

onClick  برای کلیک کردن دکمه چپ موس توسط کاربر. مثال

onDblClick رویداد برای دوبار کلیک دکمه چپ موس. مثال

onMouseDown فشار آوردن بر روی دکمه چپ موس. مثال

onMouseUp رها کردن دکمه موس پس از فشردن آن. مثال

onMouseOver قرار گرفتن نشانگر موس بر روی یک چیزی. مثال

onMouseOut خارج شدن موس از روی یک چیزی. مثال

 

رویدادهای کیبورد

در این رویدادها، جاوااسکریپت نسبت به فشردن یک کلید بر روی کیبورد توسط کاربر، عکس العمل نشان خواهد داد.

onKeyPress فشردن یک کلید کیبورد. مثال

onKeyDown مانند رویداد بالا برای فشردن یک کلید. مثال

onKeyUp رها کردن یک کلید فشرده شده. مثال

 

رویدادهای فرم

این رویدادها مربوط به عملیاتی است که کاربر بر روی اجزای فرم انجام می دهد. البته ممکن است بعضی از این رویدادها بر روی متنهای عادی در صفحه هم عکس العمل نشان دهند اما بیشترین کاربرد را در فرمها دارند.

onFocus هنگامیکه توسط موس و یا دکمه Tab کیبورد بر روی یکی از اجزای فرم متمرکز شوید. مثال

onBlur هنگامیکه تمرکز از روی یکی از اجزای فرم خارج شود. مثال

onSelect انتخاب کردن یک متن در صفحه یا در یک فرم. مثال

onChange تغییر در اجزای فرم، مانند تغییر متن در کادر متنی. مثال

onSubmit فشردن دکمه تأیید یک فرم. مثال

onReset فشردن دکمه reset یا همان پاک کردن اطلاعات فرم. مثال

 

رویدادهای یک صفحه

یکسری از رویدادها هم مربوط به صفحات وب می باشد، مانند لود شدن صفحه یا بستن آن.

onLoad تکمیل شدن یک صفحه وب یا یک تصویر در مرورگر. مثال

onUnload بستن مرورگر یا خروج از یک صفحه وب. مثال

onResize تغییر اندازه پنجره مرورگر. مثال

یک رویداد دیگر هست که می توان هم برای یک صفحه و هم برای یک عکس بکار برد:

onError این رویداد زمانی اجرا می شود که یک عکس به هر دلیلی لود نشود یعنی در جای خود قرار نگیرد. مثال

معمولاً برای رویدادها، ابتدا یک تابع تعریف می شود تا هنگام نوشتن رویداد در یک تگ اچ تی ام ال، نظم برقرار باشد و از شلوغی تگ جلوگیری شود. بیشترین کاربرد این رویدادها در تأیید اعتبار فرمها و پرسشنامه ها می باشند که در یک بخش مجزا آنرا توضیح خواهم داد.

 

شئ ها در جاوااسکریپت
Javascript Objects

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

object چیست؟
انواع object
دستور with
روش ساخت شئ
دستور prototype

در بخشهای قبل با بعضی از object ها یا همان شئ های جاوااسکریپت مانند، شئ Date و آرایه ها آشنا شدید. در این صفحه قصد داریم در مورد شئ های دیگر در جاوااسکریپت صحبت کنیم.

شئ جاوااسکریپت چیست؟

وظیفه شئ ها را می توان شبیه به متغیر ها دانست اما شئ ها بسیار کامل تر از متغیرها هستند چون آنها می توانند اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره کنند و همچنین تفاوت دیگری هم که با متغیرها دارند اینست که متغیرها باید تعریف شوند تا جاوااسکریپت آنها را بشناسد اما بعضی از شئ ها در جاوااسکریپت ساخته و تعریف شده اند. این شئ های از قبل تعریف شده را درون ساخت یا Built-in می گویند مانند شئ Date . البته همانطور که میدانید باید همین اشیاء هم در ابتدای کد یکبار دیگر با دستور new تعریف شوند:

mydate = new Date ( )
name = new Array ( )

پس فراموش نکنید که از این دستور برای شروع یک object استفاده کنید.

کلیه شئ ها دارای خصوصیات و متدهای شناخته شده برای جاوااسکریپت هستند که آنها را با گذاشتن یک نقطه بعد از خود شئ بکار می بریم و می توانیم مقادیر مختلفی را برای آنها در نظر بگیریم.

انواع اشیاء

به غیر از شئ های درون ساخت Date و Array که در صفحات قبل با آنها آشنا شدید، شئ های درون ساخت دیگر جاوااسکریپت عبارتند از شئ String و Math و شئ هایی که مربوط به HTML DOM  می شوند. در بخش های بعدی به ترتیب به توضیح هر کدام از این اشیاء خواهیم پرداخت.

دستور with

در این دستور شما می توانید یک شئ را به همراه خصوصیات و متدهایش بصورت پیش فرض در اسکریپت خود تعریف کنید. این دستور به نوعی کد شما را راحت تر و خلاصه تر می کند و مانند توابع فقط اسم تعیین شده را در کدها بکار می برید که جاوااسکریپت کلیه خصوصیات و متدهای آنرا برایش در نظر خواهد گرفت. قالب دستور with به شکل زیر است:

with ( name ) {
  .... javascript code ....
}

روش ساخت یک شئ

در بالا صحبت از یک سری اشیاء شد که جاوااسکریپت از قبل با آنها آشناست اما گاهی اوقات نیاز هست که یک شئ را خودتان تعریف کنید تا بهتر بتوانید اسکریپت خود را مدیریت کنید. البته توسط دستور with هم می توانید اینکار را انجام دهید، به این صورت که اسم شئ مورد نظر را بجای name در الگوی بالا بنویسید و خصوصیت و متد آنرا در خطوط بعدی بین { } تعریف کنید.

اما اگر بخواهید یک شئ را در اسکریپت خود بسازید نیاز به دو چیز دارید، ابتدا یک تابع سازنده که به آن Constructor می گویند و در آن نوع شئ تعیین می شود، سپس به نمونه شئ که از آن تابع استفاده می کند و به آن Instance  می گویند که توسط دستور new تعریف می شود. این مطلب ممکن است کمی گیج کننده باشد اما به مثال زیر توجه کنید تا کاملاً به ساخت شئ توسط خودتان تسلط پیدا کنید.

می خواهیم یک شئ برای اتومبیل تعریف کنیم که خصوصیاتی مانند اسم، رنگ و مدل را داشته باشد. برای اینکار ابتدا یک تابع باید تعریف کنیم بنام car و خصوصیات آنرا به عنوان پارامترهایش در پرانتز بنویسیم و سپس این پارامترها را بر اساس خصوصیاتش مقداردهی می کنیم:

function Car ( name, model, color ) {
this.name = name
this.model = model
this.color = color
}

به عبارت this دقت کنید، این یک دستور جاوااسکریپت است و به شئ که در حال تعریف آن هستیم، اشاره دارد و در حقیقت به مفسر جاوااسکریپت می فهماند که این خصوصیت شئ تعریف شده با این مقدار است و شما باید از این دستور استفاده کنید تا خصوصیت یک شئ را برایش تعریف کنید و مقدار آنها را هم مانند بالا مشخص کنید.

حالا باید یک شئ جدید برای آن بسازید که این شئ جدید را در متغیری بنام mycar ذخیره می کنیم:

mycar = new Car ( "Corvette", "Z06", "Red" )

این خط کد به جاوااسکریپت می فهماند که یک شئ بنام mycar دارای خصوصیات اسم که Corvette و مدل Z06 و رنگ Red می باشد. شما می توانید هر شئ دیگر که بخواهید با دستور new بسازید:

thecar = new Car ( "BMW", "Z4", "Silver" )

الان می خواهیم از شئ اول اسم ماشین و از شئ دوم رنگ را در صفحه چاپ کنیم:

document.write ( mycar.name + "<br />" )
document.write ( thecar.color )

اجرای کد

بعد از اینکه خصوصیاتی برای یک شئ تعریف کردید حالا نوبت به متدهای شئ ساخته شده، می رسد. در اینجا متدی که تعریف می کنیم برای کلیه ماشینها می توانیم بکار بریم. الگوی کلی یک متد به شرح زیر است:

object.methodname( ) = function_name

object شئ است که ساختیم، methodname نام متدی است که شما در نظر می گیرید و function name هم اسم تابعی که باید بسازید. سپس هر کجا که لازم بود از متد استفاده کنید ابتدا شئ و سپس با گذاشتن یک نقطه متد را به همراه پرانتز می نویسید که اگر این متد پارامتری هم داشت باید آنرا داخل پرانتز معین کنید.

متدی که می خواهیم برای شئ Car بسازیم را باید ابتدا بصورت یک تابع تعریف کنیم:

function displaycar ( ) {
var result = " I like " + this.name + " " +  this.model + " with " + this.color + " color."
document.write ( result )
}

حالا با استفاده از دستور this این تابع را به عنوان متد شئ Car تعریف می کنیم:

function Car ( name, model, color ) {
this.name = name
this.model = model
this.color = color
this.displaycar = displaycar
}

بعد از تعریف توابع، شئ را توسط دستور new می سازیم و متد را اجرا می کنیم:

mycar = new Car ( "Corvette", "Z06", "Red" )
mycar.displaycar ( )

اجرای کد

دستور prototype

در طول اسکریپت شما، ممکن است به جایی برسید که نیاز داشته باشید یک خصوصیت و یا یک متد دیگر برای شئ ساخته شده در خارج از آن توابع تعریف شود که با استفاده از دستور prototype می توانید آنها را تعریف کنید. الگوی این دستور به این صورت می باشد:

object.prototype.method or property = value

کلیه دستورات بالا را توسط توابع و آرایه می توانید انجام دهید اما تعریف کردن شئ در اسکریپت های طولانی بسیار راحت تر و سریع تر از نوشتن بقیه دستورات می باشد.

در صفحات بعدی، با شئ های درون ساخت string ، math و همچنین شئ های مربوط به HTML DOM آشنا خواهید شد.

 

شئ رشته های متنی
String Object

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

شئ رشته
خصوصیت این شئ
متدهای شئ

شئ رشته یا String

شئ String یکی دیگر از شئ های درون ساخت جاوااسکریپت میباشد و برای کار کردن روی متنها استفاده می شود. رشته های متنی عبارتند از کلیه کاراکترهایی که بتوان توسط کیبورد تایپ کرد و تا زمانی که این کاراکترها بین دو علامت " " قرار بگیرند، جاوااسکریپت آنها را در شئ String ذخیره خواهد کرد.

البته شما می توانید یک رشته متنی را بصورت خیلی ساده در یک متغیر ذخیره کنید و نیازی هم به این شئ نداشته باشید، مانند کد زیر:

mytxt = "This is a string."

شئ String دارای خصوصیات و متدهایی است که توسط آنها می توانید تسلط بیشتری روی رشته های متنی داشته باشید.

مطابق تمام اشیاء در جاوااسکریپت، ابتدا باید این شئ را توسط دستور new تعریف و در یک متغیر ذخیره کنید:

mytxt = new String ( "This is a string." )

خصوصیت شئ String

این شئ دارای خصوصیت length می باشد که اشاره به طول یک رشته دارد و توسط این خاصیت، شما می توانید تعداد کاراکترهای بکار رفته در یک رشته متنی را بدست آورید. توجه داشته باشید که برای استفاده از خصوصیات و متدهای این شئ، تفاوتی نمی کند که شما به چه شکلی یک رشته را تعریف کنید.

 اگر بخواهیم طول شئ بالا را محاسبه کنیم، باید بصورت زیر عمل کنیم:

document.write ( mytxt.length )

بعد از اجرای این کد باید عدد 17 در صفحه چاپ شود. ناگفته نماند که جاوااسکریپت فضای خالی بین کلمات را هم به عنوان یک کاراکتر، محاسبه می کند.

متدهای شئ String

همانطور که میدانید برای تعریف یک متد، ابتدا شئ را نوشته سپس یک نقطه می گذاریم و متد مورد نظر را به همراه پرانتز می نویسیم که اگر این متد پارامتری هم داشت باید آنرا داخل پرانتز بنویسیم. الگوی کلی تعریف متد برای شئ String بصورت زیر است:

object.methodname ( )

اکنون می پردازیم به معرفی متدهای این شئ. دقت کنید بعضی از این متدها در مرورگر اینترنت اکسپلورر اجرا نمی شوند. فراموش نکنید که به سورس کد مثالها هم دقت کنید.

anchor این متد رشته را بصورت آنکر در صفحه در می آورد که کد اچ تی ام ال آن به این صورت خواهد بود:

<a name="anchor_name" />

مثال

big متن را بصورت ضخیم و بزرگ ذخیره می کند. مثال

blink این متد، متن را بصورت چشمک زن در می آورد ولی در مرورگر IE اجرا نمی شود. مثال

bold یک رشته را بصورت bold در می آورد. مثال

charAt توسط این متد، می خواهید که بطور مثال کاراکتر پنجم از یک رشته را اعلام کند. دقت کنید که اولین کاراکتر در یک رشته شماره صفر است. مثال

charCodeAt شماره موقعیت کاراکتر در یک رشته را میدهید و جاوااسکریپت یونیکد آن را برمیگرداند. اولین کاراکتر مانند بالا صفر میباشد. مثال

concat دو یا چند رشته را به هم پیوند میدهد. مثال

fixed متن چاپ شده در صفحه بصورت حروف تایپی خواهد بود. مثال

fontcolor تغییر رنگ فونتها که اسم رنگ یا کد هگز را به عنوان پارامتر در پرانتز باید معین کنید. مثال

fontsize تعیین سایز فونت ها که سایز را باید در پرانتز بنویسید. مثال

fromCharCode یونیکد را میدهید و جاوااسکریپت کاراکتر برمیگرداند. مثال

indexOf این متد دو پارامتر دارد که الگوی آن به صورت زیر است:

StringObject.indexOf ( searchvalue, fromindex )

توسط این متد می توانید یک حرف و یا یک کلمه را در داخل یک رشته جستجو کنید که اگر یک حرف باشد شماره موقعیت آنرا در رشته برمیگرداند و اگر کلمه باشد، فقط شماره موقعیت اولین کاراکتر آن کلمه را برمیگرداند. اگر هم پیدا نکند عدد منفی یک را برمیگرداند. حرف و کلمه مورد نظر برای جستجو را در پارامتر اول باید معین کنید و مشخص کردن این پارامتر هم اجباری است و می توانید از جایی که جاوااسکریپت جستجو را باید شروع کند در پارامتر دوم معین کنید که این پارامتر اختیاری است. فراموش نکنید که موقعیت کاراکتر اول هر رشته عدد صفر میباشد و همچنین حروف بزرگ با حروف کوچک هم فرق دارند. مثال

italics کاراکترهای یک رشته به صورت ایتالیک نوشته می شوند. مثال

link برای ساختن لینک بکار می رود. مثال

match مانند متد indexOf عمل می کند با این تفاوت که هر کلمه را جستجو کنید، اگر پیدا کند همان کلمه را برمیگرداند و اگر پیدا نکند مقدار null برمیگرداند. مثال

replace این متد کاراکترهایی را جستجو می کند و به محض پیدا کردن اولین کاراکترهای همانند، کاراکترهای دیگری را جایگزین می کند. این متد دارای دو پارامتر می باشد، در پارامتر اول کلمه یا کاراکتری که لازم است پیدا شود را مشخص می کنید و سپس در پارامتر دوم جایگزین آنرا تعیین می کنید. الگوی این متد به صورت زیر است:

Stringobject.replace( /findString/ , "newString" )

مثال

این متد هم مانند بقیه متدها به حروف بزرگ و کوچک حساس است که اگر می خواهید جاوااسکریپت تفاوتی قائل نشود باید به این صورت عمل کنید:

Stringobject.replace( /findString/i , "newString" )

مثال

اگر می خواهید کلمه یا کاراکتر را در کل رشته پیدا و جایگزین کند، باید به صورت زیر عمل کنید:

Stringobject.replace( /findString/g , "newString" )

مثال

در صورت نیاز می توانید از مخلوط آن دو استفاده کنید:

Stringobject.replace( /findString/gi , "newString" )

search این متد فقط در رشته جستجو می کند و به محض پیدا کردن کلمه مورد نظر عدد موقعیت اولین کاراکتر آن کلمه را بر میگرداند و اگر پیدا نکند عدد منفی یک را نمایش میدهد. دارای یک پارامتر هست که کلمه مورد نظر برای جستجو را در آن مشخص می کنید و اگر هم مانند مثال بالا حرف i اضافه کنید از بزرگی و کوچکی حروف صرفنظر می کند.

Stringobject.search( /findString/i )

مثال

slice توسط این متد می توانید یک قسمت از رشته را جدا کنید. این متد دارای دو پارامتر میباشد که پارامتر اول باید نوشته شود و در آن عدد کاراکتری را که جداسازی از آنجا باید شروع شود را معین می کنید و در پارامتر دوم عدد کاراکتر پایانی را و اگر آنرا مشخص نکنید جاوااسکریپت تا انتهای رشته را در نظر میگیرد.

Stringobject.slice( start, end )

مثال

small اندازه حروف کوچک می شود. مثال

split تبدیل یک رشته به آرایه. یعنی بین کلمات یک رشته علامت کاما گذاشته و آنها را مانند آرگومان های آرایه مرتب می کند. دارای دو پارامتر است که در پارامتر اول مدل علامت گذاری معین می شود. اگر از "" استفاده کنید بدون فاصله، مابین کلیه کاراکترهای رشته، کاما می گذارد و اگر از " " با فاصله استفاده کنید، در آن رشته بدنبال فاصله ها می گردد و علامت گذاری میکند یعنی بین کلمات کاما می گذارد. در پارامتر دوم هم که اختیاری است می توانید تعداد تکرار کاما را تعیین کنید. مثال

strike بر روی رشته خط می کشد. مثال

sub رشته مورد نظر را پایین تر از خط نشان میدهد. مثال

sup رشته مورد نظر را بالاتر از خط نشان میدهد. مثال

substr تقریباً مانند متد slice عمل میکند که در پارامتر اول عدد کاراکتر را برای شروع جداسازی معین می کنید ولی در پارامتر دوم تعداد انتخاب کاراکتر بعد از نقطه شروع را مشخص میکنید که اگر آن را ننویسید تا انتهای متن انتخاب خواهد شد و اگر مقادیر پارامترها را منفی دهید نقطه شروع از انتهای رشته تعیین میشود. مثال

toLowerCase کلیه حروف انگلیسی داخل یک رشته را به حروف کوچک انگلیسی تبدیل می کند. مثال

toUpperCase  کلیه حروف تبدیل به حروف بزرگ خواهد شد. مثال

 

خب دوستان با کلیه متدهای یک رشته هم آشنا شدید. بعضی از آنها کاربرد زیادی دارند و بعضی از آنها هم شبیه به یکدیگر هستند که برای راحتی کار همه آنها بیان شده است. در صفحه بعد می پردازیم به یکی دیگر از شئ های درون ساخت جاوااسکریپت.

شئ Math

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

خلق اعداد تصادفی
گرد کردن اعداد اعشاری
خصوصیات این شئ
متدهای این شئ

شئ Math هم یکی دیگر از اشیای درون ساخت جاوااسکریپت است که شامل یکسری مقادیر ثابت و همچنین توابعی برای انجام عملیات ریاضی در صفحات وب میباشد.

برای ساختن این شئ نیازی به دستور new نیست چون این شئ برای مفسر جاوااسکریپت، کاملاً شناخته شده است.

این شئ هم مانند بقیه اشیاء دارای خصوصیات و متدهایی است که ابتدا به معرفی چند متد پرکاربرد از این شئ می پردازیم و سپس با بقیه آنها آشنا خواهیم شد.

 

خلق اعداد تصادفی، Random number

شئ Math دارای یک متد مفید برای خلق اعداد تصادفی بنام random است که الگوی آن بصورت زیر میباشد:

Math.random ( )

در متد بالا، جاوااسکریپت بین عدد یک و صفر، یک عددی را انتخاب می کند که این عدد اعشاری است. مثال

هرگاه نیاز داشتید که این متد بین صفر و یک عدد بزرگتر از یک، عدد تصادفی پیدا کند باید طبق الگوی زیر عمل کنید:

Math.random ( ) * num

که بجای num عدد مورد نظر را می نویسید. مثال

 

گرد کردن اعداد اعشاری

همانطور که از اسم این متد پیداست، برای گرد کردن یک عدد اعشاری استفاده می شود که البته همین متد را به سه مدل می توان تعریف کرد:

برای گرد کردن یک عدد اعشاری به عدد صحیح بعد از خود باید به شکل زیر عمل کنید:

Math.ceil ( num )

مثال

برای گرد کردن یک عدد اعشاری به عدد قبل:

Math.floor ( num )

مثال

و برای گرد کردن عدد اعشاری به نزدیک ترین عدد:

Math.round ( num )

مثال

بهتر است برای خلق اعداد تصادفی، این دو متد گفته شده را با هم ترکیب کنید تا اعداد صحیح بدست بیایند. مثال

دو متد دیگر وجود دارد که می توانند بین اعداد تعیین شده، بزرگترین و کوچکترین عدد را پیدا کنند:

Math.max ( num, num, ... )
Math.min ( num, num, ... )

مثال

خصوصیات شئ Math

این شئ دارای خصوصیات و ثابتهایی است که برای محاسبات عملیات پیچیده ریاضی بکار می رود:

Math.E این خصوصیت مقدار ثابت عدد Euler را بر میگرداند که تقریباً برابر است با 2.7182 . این عدد به عدد E معروف است.

Math.PI مقدار ثابت عدد پی که تقریباً برابر است با 3.14

Math.LOG2E لگاریتم عدد Euler بر مبنای دو. تقریباً برابر است با 1.4426

Math.LOG10E لگاریتم E بر مبنای ده. تقریباً برابر است با 0.4342

Math.LN2 لگاریتم دو بر مبنای E. تقریباً برابر است با 0.6931

Math.LN10 لگاریتم ده بر مبنای E. تقریباً برابر است با 2.3025

Math.SQRT2 جذر عدد دو. تقریباً برابر است با 1.4142

Math.SQRT1_2 جذر یک دوم. تقریباً برابر است با 0.7071

توسط این خصوصیات دیگر لازم نیست که شما این اعداد را به خاطر بسپارید و فقط کافی است در صورت نیاز، این خصوصیات را در اسکریپت خود وارد کنید.

 

متدهای شئ Math

متدهایی هم که در زیر لیست شده اند، کاربرد کمتری نسبت به متدهای ذکر شده در ابتدای این بخش دارند.

abs قدرمطلق بر میگرداند. مثال

acos آرک کسینوس نقطه x که یک عدد میان منفی یک و یک باید باشد؛ خارج از این اعداد مقدار NaN بر گردانده می شود. آرک کسینوس عدد یک برابر با صفر است و منفی یک برابر با عدد پی. مثال

asin آرک سینوس نقطه x که یک عدد میان منفی یک و یک ؛ خارج از آن مقدار NaN بر گردانده می شود. مثال

atan آرک تانژانت نقطه x . مثال

atan2 آرک تانژانت زاویه تتا بین دو نقطه x و y . مثال

cos کسینوس یک زاویه را بر میگرداند. مثال

exp مقدار Ex را بر میگرداند که E همان عدد ثابت Euler است و x هم یک مقدار عددی. مثال

log لگاریتم یک عدد بر مبنای عدد E . مثال

pow این متد توان را برای یک عدد محاسبه می کند و دارای دو پارامتر است که در اولی عدد مشخص می شود و در پارامتر دوم مقدار عددی توان را تعیین می کنید. مثال

sin سینوس یک مقدار عددی را محاسبه می کند. مثال

sqrt جذر یک عدد را برمی گرداند. مثال

tan عددی بر می گرداند که نشان دهنده تانژانت یک زاویه است. مثال

 





نوع مطلب : اینترنت و شبکه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
روح الله دهقان
شنبه 31 اردیبهشت 1390
یکشنبه 14 مرداد 1397 09:02 قبل از ظهر
مطلبتون خیلی خوب بود
پنجشنبه 16 شهریور 1396 09:24 قبل از ظهر
Good post. I'm facing many of these issues as well..
سه شنبه 17 مرداد 1396 09:23 قبل از ظهر
Wow, that's what I was seeking for, what a information! existing here at this weblog, thanks admin of this site.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای سورمق محفوظ است