تبلیغات
سورمق - آموزش جاوا اسکریپت(قسمت دوم)
سورمق
مردم این زمانه مثل گل انارند ....... از درو جلوه دارند نزدیک بو ندارند
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


سورمق
سورمه
دانلود رایگان
آموزش ساخت vpn
آموزش جاوا
کسب درآمد

مدیر وبلاگ : روح الله دهقان
نظرسنجی
مطالب وبلاگ در چه سطحی است؟




متغیرها در جاوااسکریپت

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

متغیر چیست؟
انتخاب یک نام برای متغیر
انواع متغیرها

متغیر چیست؟

متغیرها یکی از مباحث مهم در جاوااسکریپت هستند چون کاربرد زیادی در این زبان دارند. متغیرها یا Variables مانند یک ظرف و مخزن برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که این اطلاعات می تواند یک کلمه یا جمله ، عدد و یا حتی یک شئ باشد. متغیرها، کد نویسی را راحت تر کرده و نظم خاصی به اسکریپت ما می بخشند. بطور مثال ما یک متن را می خواهیم در چند نقطه از کد وارد کنیم که بجای آن می توانیم از یک کلمه کوتاه که این متن در آن ذخیره شده استفاده کنیم تا از تکرار جلوگیری کرده و اسکریپت هم شلوغ نشود. به مثال زیر توجه کنید تا وظیفه یک متغیر را ببینید:

<script language="javascript" type="text/javascript">
var strTest = "This is an example for variable."
document.write(txtTest)
</script>

اجرای کد

حالا می پردازیم به جزئیات تعریف یک متغیر در این اسکریپت:

var strTest = "This is an example for variable."

اصطلاح var از کلمه variable می آید که نوشتن آن اختیاری می باشد، یعنی می توانید یک متغیر را بدون نوشتن آن هم تعریف کنید ولی اگر می خواهید کد شما خوانا تر باشد بهتر است که از var استفاده کنید. قسمت بعدی یعنی strTest نامی است که شما برای آن متغیر انتخاب می کنید و سپس علامت مساوی است که متغیر را برابر با یک مقدار قرار می دهد و در آخر هم مقدار تعیین شده برای متغیر که در اینجا یک رشته متنی است یا یک text string  میباشد که به همین دلیل باید آنرا بین دو علامت " " قرار دهیم تا عیناً محتویات آن در مرورگر نوشته شود.

 

انتخاب نام متغیر

بهتر است نام یک متغیر را طوری انتخاب کنید که در عین سادگی، گویا بوده و یادآور نکاتی برای شما باشد چون همیشه کدهای شما به چند خط ختم نمیشود، گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید بیش از صد خط کد در یک صفحه قرار دهید. بطور مثال چون مقدار متغیردر اینجا یک رشته یعنی string بود من سه حرف str را به ابتدای نام متغیر اضافه کردم.

 اما برای انتخاب نام متغیر باید نکات زیر را رعایت کنید:

 

انواع متغیرها

دو نوع متغیر وجود دارد که تفاوت این دو مدل در محل استفاده از آنها می باشد. متغیرهای کلی و سراسری که به آنها global گفته می شود. این متغیرها در سراسر یک فایل اچ تی ام ال کاربرد دارند یعنی یکبار آنرا در ابتدای اسکریپت تعریف و مقدار دهی می کنید ولی در هر کجا از کد که مورد نیاز باشد از آنها بهره می گیرید. نوع دیگر آن متغیرهای محلی یا local هستند که فقط در یک قسمت از اسکریپت کارآیی دارند که ممکن است در قسمت دیگری همان متغیر با یک مقدار دیگری تعریف شود. معمولاً متغیر های محلی در توابع یا function ها کاربرد دارند که یک متغیر در هر تابع می تواند مقادیر متفاوت داشته باشد بدون اینکه پیغام خطایی تولید کند که در قسمت مورد نظر function ها را یاد خواهید گرفت.

به قسمتی از اسکریپت که یک متغیر در آن کاربرد دارد، حوضه یا scope آن متغیر گفته می شود.

با درک مفهوم متغیرها در جاوااسکریپت می توانیم در صفحه بعد با چگونگی نمایش تاریخ و زمان در صفحات وب آشنا شویم.


تاریخ و زمان در جاوااسکریپت

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

Date Object
متدهای شئ Date
تنظیم تاریخ و زمان

 

Date Object

یکی از ویژگی هایی که جاوااسکریپت دارد جمع آوری اطلاعات از سیستم کاربر و نمایش آنها در صفحات وب است. همانطور که میدانید زبان اچ تی ام ال به تنهایی قادر به انجام چنین کاری نیست اما با کمک زبانهای دیگر تحت وب مانند Javascript ، می تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند. شئ هایی در جاوااسکریپت وجود دارند که توسط متدهای مختلف، اطلاعات مورد نیاز را از سیستم گرفته و در اختیار کاربران قرار می دهند. یکی از این object ها و شئ ها ، Date می باشد که به کمک آن می توانیم تاریخ و زمان سیستم را هنگام اجرای کد دریافت کنیم، سپس آنرا نمایش دهیم و یا اینکه در یک متغیر ذخیره کنیم تا در صورت لزوم از آن بهره گیریم. این object بصورت زیر تعریف می شود:

new Date()

به طرز نوشتن آن دقت کنید که غیر از این باشد با پیغام خطا روبرو خواهید شد چون جاوااسکریپت زبان حساسی است پس هر جا که حروف بزرگ است باید بزرگ و هر جا کوچک است باید کوچک نوشته شود. در آخر هم پرانتز می گذارید که در قسمتهای بعدی همین صفحه کارآیی آنها را درک خواهید کرد. این شئ یک رشته متنی شامل روز، ماه، سال، ساعت، دقیقه، ثانیه و اختلاف زمانی با UTC را برمیگرداند. UTC مخفف Coordinated Universal Time می باشد که به آن Zulu time هم می گویند و مطابق با استاندارد جهانی زمان است.

کد زیر را در یک سند اچ تی ام ال وارد کنید و پس از ذخیره، آنرا اجرا کنید:

<script language="javascript" type="text/javascript">
document.write ( new Date() )
</script>

 

متدهای شئ Date

بعد از ساختن شئ جدید Date ، می توانید توسط متدهای مربوط به آن جزئیات دیگری از این شئ دریافت کنید. این شئ دارای هفت متد اصلی میباشد که بیشترین کاربرد را دارند. این متدها عبارتند از:

getDate(), getDay(), getMonth(), getYear(), getHours(), getMinutes(), getSeconds()

برای تعریف و استفاده از این متدها باید ابتدا شئ را نوشته، سپس یک نقطه بگذاریم  و بعد از نقطه متد مورد نظر را بنویسیم.

برای درک بهتر مطالب گفته شده یک تمرین را با هم انجام می دهیم. در یک صفحه وب، می خواهیم زمان ورود یک کاربر به همان صفحه را اعلام کنیم. بطور مثال:

شما دقیقاً درساعت 20:25:31 وارد این صفحه شدید.

که اسکریپت آن برای برگرداندن زمان مورد نظر به صورت زیر می باشد:

<script language="javascript" type="text/javascript">
var vorood = new Date()
document.write( vorood.getHours() + ":" + vorood.getMinutes() + ":" + vorood.getSeconds() )
</script>

ابتدا شئ Date را تعریف کرده و در یک متغیر به نام vorood  ذخیره می کنیم تا بکار بردن آن در قسمتهای بعدی راحت تر باشد، سپس از شئ document و متد write برای چاپ نتیجه در صفحه وب استفاده کرده و متدهای لازم برای برگرداندن اطلاعات مورد نیاز را می نویسیم. دقت کنید که برای ترکیب متدها از علامت + استفاده کردیم، این علامت باعث ترکیب و پیوند بین اجزای یک اسکریپت می شود که خاصیت آنرا در بخش بعدی operator ها یعنی عملگرها توضیح خواهم داد. ازعلامت : هم بین ساعت، دقیقه و ثانیه استفاده شده و چون می خواستیم که این علامت عیناً در صفحه نوشته شود آنرا بین علامت نقل قول یعنی "" گذاشتیم. در ضمن می توانید از کدهای اچ تی ام ال هم استفاده کنید تا زمان به شکل دلخواه شما در صفحه چاپ شود. بطور مثال اگر بخواهید که صورت Bold در صفحه نوشته شود، به شکل زیر عمل می کنید:

document.write("<b>"+ vorood.getHours()+ ":"+ ...... + "</b>")

 

نکته: هنگامیکه از متد getMonth() برای برگرداندن عدد ماه استفاده می کنید باید همیشه آنرا بعلاوه عدد یک کنید چون جاوااسکریپت اولین ماه میلادی را برابر با عدد صفر قرار می دهد.

document.write( new Date().getMonth()+1 )

در مورد متد getYear() هم اگر می خواهید نتیجه کامل برگردد یعنی سال بصورت چهاررقمی نوشته شود باید از متد getFullYear() استفاده کنید.

اگر هم بخواهید تمام مقادیر بر اساس UTC برگردانده شوند، باید این کلمه را در وسط متد مورد نظر وارد کنید. بدین صورت:

getUTCFullyear(), getUTCDate(), getUTCHours(), getUTCMinutes()

 

تنظیم تاریخ و زمان

شئ Date به غیر از متدهای ذکر شده در بالا، دارای متدهای دیگری است که توسط آنها می توانید زمان و تاریخی را بصورت دلخواه تنظیم کنید. در اینگونه متدها بجای کلمه get باید از set استفاده کنید و مقدار معینی را در پرانتز وارد کنید. بطور مثال می خواهیم همین موقع را در سال 2008 داخل صفحه چاپ کنیم.

<script language="javascript" type="text/javascript">
var zaman = new Date()
zaman.setFullYear(2008)
document.write ( zaman )
</script>

نتیجه ای که این اسکریپت برمیگرداند بصورت زیر است، به روز هفته در اول خط و سال در آخر خط توجه کنید که برای سال 2008 تنظیم شده است.

Fri Nov 21 2008 20:25:33 GMT+0330 (Iran Standard Time)

 

عملگرها در جاوااسکریپت

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

عملگر چیست؟
انواع عملگرها

عملگر چیست؟

عملگرها یا همان operator ها،  سمبلی برای نشان دادن یک علامت مشخص هستند که هر کدام از آنها وظیفه خاصی دارند، مثلاً علامت + نشان دهنده جمع کردن است. در کل، عملگرها در زبانهای برنامه نویسی بسیار کاربرد دارند و همچنین در جاوااسکریپت که توسط آنها می توان عملیاتی را بر روی اعداد و رشته های متنی انجام داد. در این صفحه با انواع عملگرها آشنا می شوید ولی نگران کاربرد آنها نباشید چون در بخشهای بعدی بیشتر به آنها نیاز خواهیم داشت و مفهوم اصلی آنها را درک خواهید کرد.

 

انواع عملگرها

عملگرها در جاوااسکریپت به چند دسته تقسیم می شوند:

عملگرهای ریاضی یا Arithmetic Operators: این نوع عملگرها چهار عمل اصلی در ریاضی را انجام می دهند. علاوه بر آنها یک عملگر وظیفه نمایش خارج قسمت یک تقسیم را بعهده دارد و دو عملگر دیگر هر کدام به ترتیب یک واحد اضافه و یک واحد کم می کنند که در جدول زیر مشخص شده اند.

نتیجه مثال توصیف عملگر
 4  x = 2, y = 2
 x+y
 جمع +
2  x = 5 , y = 3
 x - y
 تفریق -
20  x = 5 , y = 4
 x * y
 ضرب *
5  x = 20 , y = 4
 x / y
 تقسیم /
3  x = 19 , y = 4
 x % y
 خارج قسمت %
x = 6  x = 5
 x++
 افزودن ++
x = 4  x = 5
 x--
 کم کردن --

 

عملگرهای زیر به نام Assignment Operators معروف هستند که یک مقداری را به یک متغیر نسبت می دهند.

برابر است با مثال عملگرها
 x = y  x = y =
 x = x + y  x + = y + =
 x = x - y  x - = y - =
 x = x * y  x * = y * =
 x = x / y  x /= y /=
 x = x % y  x %= y %=

 

عملگرهای مقایسه ای: این نوع عملگرها مقدارهای دو متغیر را با هم مقایسه می کنند و نتیجه این مقایسه یا درست است یا غلط که در دستورات شرطی جاوااسکریپت بسیار کاربرد دارند.

مثال توصیف عملگرها
 x = 5 , y = 5
 x == y
 مقادیر اگر برابر باشند نتیجه درست خواهد بود. ==
 x = 5
 y = "5"
 x === y
 مقایسه بین مقادیر و جنس متغیر که در مثال روبرو نتیجه غلط بازگردانده می شود ===
 5 != 8  اگر مقادیر برابر نباشند نتیجه درست است !=
 8 > 5  بزرگتر >
 8 < 10  کوچکتر <
 5 >= 8  بزرگتر یا مساوی که در این مثال نتیجه غلط است >=
 5 <= 8  کوچکتر یا مساوی که در این مثال نتیجه درست است <=

 

عملگرهای منطقی: در این مدل سه نوع عملگر وجود دارند که در حقیقت یک یا چند نتیجه را بررسی می کنند و جواب را بازمی گردانند. این عملگرها به این شکل می باشند:

&& , || , !

عملگر && در حقیقت مانند حرف اضافه " و " در فارسی عمل می کند:

x = 5
y = 3
( x < 10 && y > 1)

در اینجا اگر مقدار متغیر x کوچکتر از عدد 10 باشه و y بزرگتر از 1 باشه، نتیجه true بازگردانده می شود. چون حرف و آمده است پس باید دو طرف عملگر جواب درست باشد تا در مجموع نتیجه درست در بیاید.

عملگر || مانند کلمه " یا " در فارسی است:

x = 6
y = 3
( x == 5 || y == 5 )

همانطور که حدس زده اید، نتیجه غلط است یعنی false بازگردانده می شود. چون یا آمده است پس حداقل یکی از طرفین عملگر باید درست باشد تا نتیجه درست در بیاید اما اینجا هر دو طرف غلط است که در مجموع نتیجه غلط است. اما در حالت زیر نتیجه درست بازگردانده می شود:

( x == 5 || y < 5 )

عملگر ! در حقیقت یک عملیات و معادله را بررسی می کند اگر جواب آن معادله درست نباشد نتیجه true یا همان درست را برمیگرداند:

x = 5
y = 4
! ( x == y )

در اینجا در کل نتیجه درست است. حالا ببینیم که چه اتفاقی افتاده است، اول یک نگاهی به داخل پرانتز بیاندازید. شرط درستی در این است که x برابر با y باشد، اما اینچنین نیست چون مقادیر با هم متفاوت هستند ولی چون عملگر ! آمده است پس شرط درستی در اینست که نتیجه داخل پرانتز غلط باشد چون گاهی اوقات ما نیاز داریم که در اسکریپت دو چیز را با هم مقایسه کنیم و اگر نتیجه غلط بود ادامه دهیم که این علامت بکار ما می آید.

 

کاربرد عملگرها در متن

در بالا تمام مثالها برای اعداد بود ولی گاهی اوقات از بعضی از عملگرها می توانیم برای رشته های متنی هم استفاده کنیم:

strText01 = " Hello "
strText02 = "my friends!"
document.write ( strText01 + strText02 )

اجرای کد

 

در این بخش با عملگرها آشنا شدید اما یکی از استفاده آنها در دستورات شرطی جاوااسکریپت می باشد که در صفحه بعدی به آن می پردازیم.

دستورات شرطی if...else

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

if
if...else
if...else if...else

یکی از مهمترین قابلیت های زبان جاوااسکریپت، توانایی آن در انجام دادن عکس العملهای متفاوت در شرایط مختلف است. بر این اساس این زبان قادر است که متغیرهای مختلف را با هم مقایسه کند و شرطهایی را برای آنها تعیین کند تا به یک نتیجه دلخواه برسد.

 

دستور if

اغلب اوقات هنگام نوشتن یک اسکریپت، شما نیاز دارید که تصمیم های متفاوتی در مقابل نتایج مختلف بگیرید. بطور مثال میخواهید هنگامیکه یک کاربر وارد سایت شما می شود اگر ساعت قبل از 10 صبح بود یک متن در بالای صفحه ظاهر شود و به کاربر صبح بخیر بگوید. در اینجا دستور if به کمک ما می آید. این دستور یکی از مهمترین دستور در کد نویسی است چون توسط آن می توانیم شرط تعیین کنیم که اگر اینطور شد، نتیجه این باشد. این دستور همیشه دو قسمت دارد: یکی قسمت شرط و دیگری قسمت نتیجه شرط است. به کد زیر توجه کنید:

<script language="javascript" type="text/javascript">

var d = new Date()
var t = d.getHours()

if ( t < 10 )
{
document.write ( "<b> Good morning </b>")
}

</script>

حالا ببینیم که چه اتفاقی افتاده است، در خط سوم ما یک متغیر بنام d  تعریف کردیم که به آن شئ Date را نسبت دادیم و در خط بعد از آن یک متغیر دیگر که یکی از متدهای آن شئ را مقدار دهی کردیم تا ساعت سیستم برای ما ذخیره شود، سپس با یک خط خالی قسمت شرط را جدا کردیم تا به خوانایی اسکریپت کمک کنیم. کلمه if را می نویسیم، دقت کنید که شرط را حتماً داخل پرانتز باید نوشت و در آن هم همانطور که مشاهده می کنید از عملگر کوچکتر استفاده کردیم. در اینجا ساعت سیستم در متغیر t ذخیره شده است و دستور if داره شرط کوچکتر بودن را بررسی می کند. در خط بعدی هم علامت آکلاد { } را بکار بردیم که در اینجا آنرا برای نظم و خوانایی بیشتر کد استفاده کردیم اما فراموش نکنید که این دستور ممکن است از چندین قسمت تشکیل شود که در آنصورت بکار بردن آکلاد لازم است تا بتوانیم هر قسمت را از هم جدا کنیم. در آخر هم دستور تایپ یک متن مناسب در صفحه را به عنوان نتیجه شرط نوشتیم.

اجرای کد

دستور if...else

در مثال بالا درستی یک شرط بررسی شد و یک نتیجه هم در بر داشت، اما حالا می خواهیم در صورتی که شرط درست نبود هم یک نتیجه در بر داشته باشد، پس ما به یک قسمت دیگر در این دستور نیاز داریم که در حالت جدید مثال ما به این صورت خواهد بود: اگر ساعت قبل یا برابر 10 بود پس جمله صبح بخیر نمایش داده شود در غیر اینصورت متن سلام دوستان ظاهر شود. در کد بجای قسمت در غیر اینصورت می توانیم کلمه else را وارد کنیم تا به مفهوم مورد نظر برسیم.

if ( t < 10 || t == 10 ) {
document.write ( "<b> Good morning </b>" )
}
else
{
document.write ( "<b> Hello friends </b>")
}

اجرای کد

دستور if...else if...else

این دستور را زمانی می توانید استفاده کنید که بخواهید یک شرط در شرایط مختلف بررسی شود تا نتیجه های متفاوت هم بدست بیاید:

if ( t <= 10  ) {
document.write ( "<b> Good morning </b>" )
}
else if ( t > 10 && t < 13 ) {
document.write ( "<b> Hello friends </b>" )
}
else if ( t >= 13 && t < 18 ) {
document.write ( "<b> Good afternoon </b>" )
}
else {
document.write ( "<b> Good evening </b>" )
}

اجرای کد

در دستورات شرطی جاوااسکریپت به غیر از مجموعه دستورات if یک مورد دیگر هم هست بنام دستور switch که در صفحه بعد به توضیح آن می پردازیم.

 

دستور switch

   برای دسترسی سریع از لینکهای زیر استفاده کنید:

switch
case
break
default

switch

دستور switch یکی دیگر از دستورات شرطی جاوااسکریپت است که چندین شرط را برای متغیرها مقایسه می کند تا نتایج مختلف بدست بیاید. در حقیقت دستور switch از تکرار if else جلوگیری می کند. در مواردی که شرطها و نتایج آنها کم هستند می توانید از دستور if else استفاده کنید اما برای شرطهای زیاد بهتر است switch را بکار برید تا کد شما منظم تر باشد.

تنها مشکلی که این دستور دارد اینست که از نسخه javascript 1.2 به بعد از آن پشتیبانی شده که ممکن است بعضی از مرورگرهای قدیمی با این دستور مشکل داشته باشند، ولی در ایران مشکلی نیست چون مطمئناً به علت استفاده رایگان از مرورگرها، دیگر کسی را پیدا نخواهید کرد که مرورگر قدیمی داشته باشد.

دستور سوئیچ مانند if دارای قسمتهایی است، که اجازه دهید یک مثالی را بیان کنم و سپس به توضیح بخشهای مختلف آن بپردازم.

می خواهیم یک صفحه درست کنیم که به محض ورود کاربر به آن، آنروز هفته را در صفحه نمایش دهد:

<script language="javascript" type="text/javascript">

var d = new Date ()
var weekday = d.getDay ()

switch ( weekday )
 {
case 0 :
          document.write ("Sunday")
          break
case 1:
         document.write ("Monday")
          break
case 2:
         document.write ("Tuesday")
         break
case 3:
         document.write ("Wednesday")
         break
case 4:
         document.write ("Thursday")
          break
case 5:
         document.write ("Friday")
         break
default:
         document.write ("Saturday")
}
</script>

اجرای کد

خب حالا بپردازیم به توضیح کد تا ببینیم که چه اتفاقی افتاده است. ابتدا توسط شئ Date ، تاریخ و زمان سیستم را در یک متغیر بنام d ذخیره کردیم و سپس در خط بعدی توسط متد getDay این شئ ، عدد روز هفته را از سیستم بدست آوردیم و در متغیر weekday ذخیره کردیم. دقت کنید که این متد عدد برمیگرداند نه خود روزهای هفته را و در نظر داشته باشید که مفسر جاوااسکریپت روز اول هفته را یکشنبه میداند و عدد 0 را به آن تعلق میدهد و روز دوشنبه را عدد یک و به همین ترتیب تا آخرین روز هفته که شنبه باشد عدد 6 را میدهد.

اکنون نوبت به بررسی شرط رسیده که می خواهیم از دستور سوئیچ استفاده کنیم. ابتدا خود دستور را می نویسیم یعنی همان کلمه switch و سپس یک پرانتز باز می کنیم تا متغیری که باید در شرایط مختلف بررسی شود را در آن بنویسیم. برای نظم اسکریپت یک آکلاد هم باز می کنیم ولی در آخر این مجموعه آنرا می بندیم.

case

همانطور که مشاهده می کنید از کلمه case بجای if else استفاده می کنیم و حالت مختلف شرط را در جلوی آن می نویسیم و سپس علامت : می گذاریم. در حقیقت ما اینجا به مفسرجاوااسکریپت می گوییم که اگر متغیر ما که روزهای هفته است برابر با صفر بود، نتیجه این می شود که باید کلمه Sunday را در صفحه چاپ کنی، در غیر اینصورت برو حالت بعدی یعنی case بعدی را مقایسه کن.

break

دستور break یکی از بخشهای switch است که به مفسر جاوااسکریپت می فهماند که در کجا قسمت case تمام می شود و یک قسمت دیگر شروع می شود، در حقیقت از تداخل قسمتهای مختلف جلوگیری می کند. دقت کنید که شما هم باید آنرا قبل از شروع case بعدی بنویسید.

default

دستورات case را همینطور ادامه می دهید تا به جایی برسیم که کلیه حالتها بررسی شده باشد و به عنوان آخرین حالت که ممکن است پیش بیاید ما یک نتیجه ای را در نظر می گیریم، یعنی در حقیقت else آخر می باشد. در اینجا چون مثال ما روزهای هفته است و از هفت روز عادی هفته نمی تواند خارج باشد، آخرین روز را که شنبه باشد برای این حالت در نظر گرفتیم و مفهوم آن اینطور است که 6 روز هفته را بررسی کن اگر هیچ کدام از آنها نبود، روز شنبه را برای نتیجه اعلام کن.

و در آخر هم آکلاد باز شده را می بندیم تا پایان این مجموعه از دستور سوئیچ مشخص شود.

در نظر داشته باشید که دستورات شرطی بسیار کاربرد دارند و حتی ممکن است در یک اسکریپت چندین بار از این دستورات استفاده کنید.

 

 

 





نوع مطلب : اینترنت و شبکه، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
روح الله دهقان
شنبه 31 اردیبهشت 1390
سه شنبه 17 مرداد 1396 08:00 قبل از ظهر
I have been surfing online more than 4 hours today, yet I never found any
interesting article like yours. It is pretty worth enough for
me. Personally, if all web owners and bloggers made good content as you did, the net will be a lot
more useful than ever before.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت ما خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای سورمق محفوظ است